O miłości, grzechu, cudach i tęsknocie
w średniowiecznej Hiszpanii
Program koncertowy, na który składają się między innymi Cantigas de Santa Maria – trzynastowieczne pieśni sławiące liczne cuda, jakich dokonała Najświętsza Maria Panna, stare hiszpańskie romance, andaluzyjskie pieśni tradycyjne, pamiętające jeszcze czasy arabskie oraz pieśni Żydów sefardyjskich, którzy okruchy średniowiecznej kultury hiszpańskiej przewieźli w pieśniach do Maroko, Włoch, na Bałkany i do Turcji.
fot. M. Ankiersztejn, B. Sawka
Usłyszymy historię o tym, jak Maria Panna poskładała i przywróciła do życia poćwiartowane członki pielgrzyma, który przed śmiercią z rąk rozbójników zdążył się do Niej pomodlić. Oraz o tym, że by wyśpiewać ból po stracie ukochanej, trzeba mieć niebo, jako pergamin, morze – jako atrament i drzewa – jako pióra. Pieśń, melodia, rytm, są krokami wspólnej wędrówki – przez czas przestrzeń i emocje.
Instrumentarium (instrumenty tradycyjne i kopie instrumentów dawnych):
oud, lira korbowa, saz, kemancze, bębny obręczowe, daf, sagaty
Wykonawcy: Katarzyna Enemuo et amicis
( zależnie od możliwości – Barbara Wilińska, Iwona Sojka, Jesus Sallabera Molina, Adam Cudak, Tomasz Jarnicki…)